DE OLDTIMER MARKT
Sinds de Tweede Wereldoorlog onderging de ponton stijl revolutionaire wijzingen, een van de eerste vertegenwoordigers van dat waren de Sovjet-GAZ M20 Pobeda (1946), British Standard Vanguard (1947), de Amerikaanse Studebaker Champion en Kaiser (1946), evenals de Tsjechische luxe Tatra 600 Tatraplan (1946) en de Italiaanse Cisitalia 220 sportwagen oldtimer (1947). De oldtimer markt veranderde in de jaren 60, toen de Verenigde Staten "Big Three" automakers werden geconfronteerd met concurrentie van geïmporteerde auto's. Japanse bedrijven begonnen met een aantal van hun meest populaire verkochte auto's te exporteren in Japan internationaal, zoals de Toyota Corolla, Toyota Corona, Nissan Sunny en Nissan Bluebird in het midden van de jaren 1960. In 1964, kreeg de Ford Mustang een nieuw marktsegment, de pony auto. Nieuwe modellen om te concurreren met de Mustang waren onder meer de Chevrolet Camaro, AMC Javelin, en Plymouth Barracuda. BMC's ruimtebesparende Mini, die voor het eerst verscheen in 1959, werd populair en werden verkocht onder de Austin en Morris namen, totdat Mini een merk werd in 1969. De jaren 70 waren turbulente jaren voor autofabrikanten en kopers, zoals de oliecrisis van 1973, strengere auto uitstoot controle en veiligheidseisen, het verhogen van de export van de Japanse en Europese autofabrikanten, evenals de groei van de inflatie en de stagnerende economische omstandigheden in veel landen.