Koop veilig online | Levering tot aan de voordeur | Inruil mogelijk
Naar voorraad Oldtimer verkopen

Jaguar XK120

De Jaguar XK120 is een sportwagen geproduceerd door Jaguar tussen 1948-1954. Het was Jaguar's eerste sportwagen sinds de SS 100, waarvan de productie stopte in 1940. De XK120 was beschikbaar als open 2-zits en roadster op de 1948 London Motor Show, als een show auto voor de nieuwe Jaguar XK motor. Het display model was het eerste prototype, dat bijna identiek was aan de productie auto's. De roadster was een succes, waardoor William Lyons (Jaguar oprichter en design baas) besloot om het in productie te brengen. Beginnend in 1948, de eerste 242 auto's hadden houten raamwerk open tweezitter frames met aluminium panelen. Begin 1950 werd productie overgeschakeld naar de 1cwt of 51kg zwaardere all-steel. De "120" kreeg zijn naam door de 120mph topsnelheid van de aluminium auto's, waarmee het 's werelds snelste productie-auto op het moment van de lancering was. In 1949 werd de eerste productie-roadster geleverd aan Clark Gable. Uiteindelijk was de XK120 verkrijgbaar in twee open versies, eerst als een open tweezitter (in de VS bekend als de roadster), vervolgens als een Drophead Coupe (DHC) in 1953; en in 1951 ook als een gesloten (of fixed head) coupé (FHC). Op 30 mei 1949, op de lege snelweg Oostende-Jabbeke in België, een prototype XK120 behaalde een gemiddelde van 132.6mph in tegengestelde richtingen. In 1950 en 1951, op een dwarshelling ovale baan in Frankrijk, XK120 roadsters haalde gemiddeld over de 100mph voor 24 uur en meer dan 130mph voor een uur. In 1952 haalde een FHC talrijke wereldrecords voor de snelheid en de afstand bij het gemiddelde van 100 mijl per uur gedurende een week. Roadsters waren ook succesvol in de racerij en rallysport.

 

De eerste roadsters, werden gebouwd tussen eind 1948 en begin 1950. Vanaf modeljaar 1950 werden alle daaropvolgende XK120s in massa geproduceerd met steel-pressed frames. De DHC en FHC versies, meer luxueus ingericht dan de roadsters, hadden wind-up vensters en ook hout fineer op het dashboard en interieur deur caps. Met aluminium cilinderkoppen en dubbele side-draft SU carburateurs, de dubbele bovenliggende nokkenas 3.4L straight-6 XK motor was relatief geavanceerd voor een in massa geproduceerd voertuig van die tijd. Met een standaard 8 : 1 compressieverhouding ontwikkelde het 160bhp, met 80 octaan brandstof. De meeste van de vroege auto's werden ge-exporteerd; de 7 : 1 lagere compressie-versie met verminderde prestaties, waren bestemd voor de Britse markt. De Jaguar fabriek voorzag de media van roadsters met hogere compressieverhouding. Journalisten konden een optimale performance van het model in België te testen, op een lang, recht stuk weg tussen Jabbeke en Oostende. Het XK motor basisontwerp (later gewijzigd in 3,8 en 4,2 liter versies) bestond tot de late jaren 1980. Alle XK120s hadden een onafhankelijke torsiestang voorwielophanging, semi-elliptische bladveren aan de achterzijde, recirculerende bal besturing, telescopisch verstelbare stuurkolom, en all-round 12'' trommelremmen die gevoelig waren voor verslijting. Sommige auto's waren uitgerust met aluminium vinnen trommelremmen om het verslijten tegen te gaan. De roadsters lichtgewicht canvas top en afneembare sidescreens opgeborgen uit het zicht achter de stoelen, en de barchetta-stijl deuren had geen externe handgrepen; in plaats daarvan was er een intern pull-cord, toegankelijk via een klep in het sidescreen. De voorruit kan worden verwijderd om het te vervangen door aeroscreens. De Drophead Coupe (DHC) had een gewatteerde, gevoerd canvas top, die gevouwen op het achterdek achter de stoelen toen teruggetrokken, en roll-up vensters met opening kwartaal lichten. De vlakke glazen 2-delige voorruit is gevestigd in een stalen frame dat werd geïntegreerd met het lichaam en in dezelfde kleur geschilderd. Dashboards en deur-caps in zowel de DHC en de FHC werden hout gefineerd, terwijl de meer spartaanse roadsters waren bekleed met leder. Alle modellen hadden verwijderbare slobkousen over de achterste wielkasten, die de gestroomlijnde look versterkt. Op auto's met optionele center-lock spaakwielen werden de slobkousen weggelaten. Vanaf 1953 waren verchroomde spaakwielen optioneel. Naast de spaakwielen, had de Special Equipment versie (de zogenaamde M-versie in de Verenigde Staten) meer power, stijvere vering en een dubbele uitlaat. In november 1949 teste The Motor magazine een XK120 roadster. Deze pre-productie auto geregistreerd als HKV 455, was het eerste prototype gebouwd. Het was ook het 1948 London Motor Show showmodel. Bij het testen, had de auto een 8 : 1 compressieverhouding, voorzien van een bodemplaat, kap en sidescreens geinstalleerd. Het magazine meldde een topsnelheid van 124.6mph, acceleratie van 0 naar 60 mph in 10,0 seconden en een brandstofverbruik van 19,8 mijl per imperial gallon.

 

Jaguar XK120 oldtimer kopen

Het vinden van een Jaguar XK120 die goed bij u past is prioriteit nummer één. De zoektocht naar uw droomauto begint vaak online. ERClassics heeft er alles aan gedaan om u beeld te kunnen geven van de auto’s, zo is iedere auto op onze eigen site voorzien van een fotorapportage, 360 graden beelden , een video en er is achtergrond informatie over de auto te vinden. Bekijkt u de auto toch liever fysiek? Dan kunt u een bezoek brengen aan onze showroom in Waalwijk, Nederland. Kijk op onze site voor de openingstijden.

 

Klassieke XK120 kopen

 

Hoge kwaliteit Jaguar XK120 oldtimers bij E&R Classics

 

Alle oldtimers die aangeboden worden door ons, waaronder dus de Jaguar XK120, worden nagekeken op een lijst met 125 punten. Deze beoordeling wordt uitgevoerd door één van onze eigen monteurs. Het leveren van oldtimers die verkeren in perfecte conditie is voor ERClassics van groot belang. De oldtimers die door ons worden aangeboden zijn daarom van hoge kwaliteit. Wilt u meer informatie over onderhoud aan een oldtimer of vraagt u zich af waar monteurs in oldtimerwerkplaatsen zich mee bezig houden klik dan hier.

 

Inruilen of verkopen van uw Jaguar XK120 oldtimer

 

Bij ER Classics kunt u uiteraard terecht voor het kopen van een Jaguar, maar wij bieden ook de optie aan om uw huidige oldtimer te verkopen of om deze in te ruilen. Wilt u meer informatie over het verkopen of inruilen van uw oldtimer, dan kunt u contact opnemen met één van onze oldtimer experts. U kunt uiteraard ook langskomen in onze showroom om de mogelijkheden te bespreken.

 

Klassieke Jaguar XK120 verkopen of inruilen?

 

Onderhoud aan een oldtimer

 

Uiteraard heeft iedere auto onderhoud nodig, en het kan soms ook voorkomen dat er iets gerepareerd moet worden. Voor een oldtimer is dat niet anders. Omdat u uw oldtimer graag in topconditie houdt, is een goede garage belangrijk. Elke garage kan u voorzien van onderhoud, maar soms heeft u net dat extra stukje specialisme nodig, dan kunt u er voor kiezen om uw oldtimer naar een oldtimerwerkplaats te brengen waar ze zich richten op 1 merk of type oldtimer. De monteurs werken dan vaak met dezelfde klassiekers en hebben zich op die manier gespecialiseerd in onderhoud of reparaties aan die specifieke oldtimer.

ER Classics heeft de juiste klassieke Jaguar XK120  voor u!

Klik hier voor onze voorraad

Wat zijn de voordelen om bij ER Classics een Jaguar XK120 klassieker te kopen?

 

- Groot assortiment Jaguar klassiekers te koop
- Alle oldtimers zijn door onze eigen werkplaats grondig gecontroleerd
- Eigen werkplaats met 20 monteurs
- Registratie en keuringen
- Wereldwijd transport tot aan de deur
- Hoogwaardige kwaliteit en service
- Inruilmogelijkheden
- Klanten beoordelen ons met een 8,9

Europa’s nummer 1 online classic car dealer

Wanneer u opzoek bent naar een  prachtige nieuwe Jaguar XK120 dan wordt u bijgestaan door één van onze eigen oldtimer experts. ERclassics is al sinds 2008 gespecialiseerd in de in- en verkoop van oldtimers en mag zich met recht Europa’s nummer 1 online classic car dealer noemen.