Modellen
- Porsche 356
- Porsche 356A
- Porsche 356B
- Porsche 356C
- Porsche 911
- Porsche 911 (1964 - 1968)
- Porsche 911 (1969 - 1973)
- Porsche 911 (1974 - 1977)
- Porsche 911 (1978 - 1983)
- Porsche 911 (1984 - 1989)
- Porsche 911 Targa
- Porsche 912
- Porsche 912E
- Porsche 914
- Porsche Boxster
- Porsche 918
- Porsche Cayman
- Porsche Speedster
Porsche 914
Porsche 914
In de late jaren 60, waren zowel Porsche als Volkswagen toe aan nieuwe modellen; Porsche was op zoek naar een vervanger voor hun entry-level 912 en Volkswagen wilde een nieuwe sportcoupe om de Karmann Ghia te vervangen. Destijds werd de ontwikkeling van Volkswagen auto's grotendeels vervaardigd door Porsche. Ferdinand Piëch, verantwoordelijk voor onderzoek en de ontwikkeling bij Porsche, was eindverantwoordelijk voor het 914 -project. Oorspronkelijk was het plan om de auto te verkopen met een platte 4-cilinder motor als Volkswagen en met een platte 6-cilinder motor als een Porsche, maar Porsche besloot tijdens de ontwikkeling dat het zakelijk riskant zou zijn om Porsche en VW dezelfde body te laten gebruiken, en overtuigde Volkswagen om beide versies als Porsche's te verkopen in Noord-Amerika.
De eerste 914 prototype werd gepresenteerd op 1 maart 1968. Echter, de situatie werd gecompliceerd nadat Volkswagen voorzitter Heinz Nordhoff overleed op 12 april 1968. Zijn opvolger, Kurt Lotz was niet verbonden met de Porsche dynastie, met als gevolg dat de mondelinge overeenkomst tussen VW en Porsche kwam te vervallen. Naar de mening van Lotz's, had Volkswagen alle rechten op het model, en geen aarzeling om het te delen met Porsche zolang ze de kosten niet zouden delen. Door deze beslissing mislukte het prijs en marketing concept voor de 914 nog voordat de serieproductie begonnen was. Als gevolg hiervan, ging de prijs van het chassis aanzienlijk omhoog, en de 914 /6 koste bijna net zoveel als de 911T. De 914 /6 verkocht niet zo goed, terwijl de veel minder dure 914 /4 Porsche's best seller werd tijdens zijn model run.
VW versies hadden oorspronkelijk een 80 pk brandstof-ingespoten 1,7L flat-four motor, gebaseerd op de Volkswagen luchtgekoelde motor. De Porsche 914 /6 variant had een carbureted 110pk 2.0L flat-six motor uit de 1969 911T. De 4-cilinder auto's werden verkocht als Volkswagen-Porsches door Europese VW dealers. Slechte verkoopcijfers en stijgende kosten zorgde ervoor dat productie van de 914 /6 variant in 1972 gestaakt moest worden, na het produceren van 3.351 eenheden. Deze werd vervangen door een variant aangedreven door een nieuwe 100 pk 2.0L, brandstof-ingespoten versie van de Volkswagen Type 4 motor in 1973. In 1974 werd de 1.7 L motor vervangen door een 85 pk 1.8 L, en het nieuwe Bosch L-Jetronic injectiesysteem werd aan Amerikaanse auto's toegevoegd. Productie van de 914 eindigde in 1976. De 2.0 L flat-vier motor bleef in gebruik bij de 912E, wat gezien werd als een entry-level model totdat de 924 werd geïntroduceerd. De 914 was Motor Trend's Import Auto van het Jaar in 1970. Een 914 /6 GT won de GTS-klasse en eindigde als zesde in de 24 Hours of Le Mans in 1970.
Porsche 914 klassieker kopen bij E&R Classics
Het vinden van een Porsche die goed bij u past is prioriteit nummer één. De zoektocht naar uw droomauto begint vaak online. ERClassics heeft er alles aan gedaan om u beeld te kunnen geven van de auto’s, zo is iedere auto op onze eigen site voorzien van een fotorapportage, 360 graden beelden , een video en er is achtergrond informatie over de auto te vinden. Bekijkt u de auto toch liever fysiek? Dan kunt u een bezoek brengen aan onze showroom in Waalwijk, Nederland. Kijk op onze site voor de openingstijden.
Hoge kwaliteit Porsche 914 oldtimers bij E&R Classics
Alle oldtimers die aangeboden worden door ons, waaronder dus de Porsche 914, worden nagekeken op een lijst met 125 punten. Deze beoordeling wordt uitgevoerd door één van onze eigen monteurs. Het leveren van oldtimers die verkeren in perfecte conditie is voor ERClassics van groot belang. De oldtimers die door ons worden aangeboden zijn daarom van hoge kwaliteit. Wilt u meer informatie over onderhoud aan een oldtimer of vraagt u zich af waar monteurs in oldtimerwerkplaatsen zich mee bezig houden klik dan hier.
Inruilen of verkopen van uw Porsche 914 oldtimer
Bij ER Classics kunt u uiteraard terecht voor het kopen van een Porsche 914, maar wij bieden ook de optie aan om uw huidige oldtimer te verkopen of om deze in te ruilen. Wilt u meer informatie over het verkopen of inruilen van uw oldtimer, dan kunt u contact opnemen met één van onze oldtimer experts. U kunt uiteraard ook langskomen in onze showroom om de mogelijkheden te bespreken.
Porsche 914 verkopen of inruilen?
Onderhoud aan een oldtimer
Uiteraard heeft iedere auto onderhoud nodig, en het kan soms ook voorkomen dat er iets gerepareerd moet worden. Voor een oldtimer is dat niet anders. Omdat u uw oldtimer graag in topconditie houdt, is een goede garage belangrijk. Elke garage kan u voorzien van onderhoud, maar soms heeft u net dat extra stukje specialisme nodig, dan kunt u er voor kiezen om uw oldtimer naar een oldtimerwerkplaats te brengen waar ze zich richten op 1 merk of type oldtimer. De monteurs werken dan vaak met dezelfde klassiekers en hebben zich op die manier gespecialiseerd in onderhoud of reparaties aan die specifieke oldtimers.
ER Classics heeft de juiste klassieke Porsche 914 voor u!
Wat zijn de voordelen om bij ER Classics een Porsche 914 klassieker te kopen?
- Groot assortiment Porsche klassiekers te koop
- Alle oldtimers zijn door onze eigen werkplaats grondig gecontroleerd
- Eigen werkplaats met 20 monteurs
- Registratie en keuringen
- Wereldwijd transport tot aan de deur
- Hoogwaardige kwaliteit en service
- Inruilmogelijkheden
- Klanten beoordelen ons met een 8,9
Europa’s nummer 1 online classic car dealer
Wanneer u opzoek bent naar een een prachtige nieuwe Porsche 914 dan wordt u bijgestaan door één van onze eigen oldtimer experts. ERclassics is al sinds 2008 gespecialiseerd in de in- en verkoop van oldtimers en mag zich met recht Europa’s nummer 1 online classic car dealer noemen.